همانگونه که می دانید بالای پیستون محیط احتراق می باشد و مخلوط سوخت و هوا می بایست در گوشه و کنار احتراق فشرده بشوند تا اساسی یک جرقه ریز شمع ، محترق شوند و موج انفجار حاصله ، پیستون را به تحت رانده و ساخت نیرو و انرژی بنماید؛ در صورتی که قطر پیستون از قطر سیلندر ( قطر بوش سیلندر ) کوچکتر باشد ، هوا و سوخت در هنگام فشرده شدن ، از فضای خالی بین پیستون و سیلندر خارج می شود و مواد احتراق ، فشرده نشده و احتراق به صحت انجام نمی شود؛ از طرف دیگر چنانچه قطر پیستون بیشتر از قطر سیلندر باشد ، پیستون داخل سیلندر گیر می کند و قابلیت حرکت پیدا نمی کند. شاتون هرچقدر کوتاهتر باشد می تواند سیکل را سریعتر کل کرده یا به اصطلاح غیرفنی , بتواند از ذیل سیلندر سریعتر به بالا حرکت کرده و سوخت را متراکمتر نماید . این اصطلاح به جهت خودرو های صفر به فعالیت می رود و به معنی مهیا نمودن موتور و سایر قطعات آن برای استفاده طولانی مدت می باشد. خط ایجاد بوگاتی که در آن حتی یک ربات هم وجود ندارد و کاملا کلیدی نیروی انسانی عمل میکند، «آتلیه» نام دارد. امسال در پیستون سازی کشور‌ایران در تبریز ۳ خط جدید اساسی ظرفیت ۱میلیون و ۲۰۰هزار پیستون طراحی شده و در حال ساخت محصول است. نوعا پین پیستون در خط مرکزی پیستون قرار ندارد؛ بلکه، پین یک مقدار کمی به طرف سمت بار محوری بزرگتر پیستون متمایل می باشد تا ضربه طرف بار محوری بزرگتر را روی دیواره بوش کاهش دهد. اصلی بیشتر نمودن درصدی سیلیکون به آلومینیم ( حدود 16 %) میزان انبساط حرارتی به نحو چشم گیری کمتر می یابد. پیستون بیضی صورت هنگامی گرم شودبه شرایط دایره ای کامل درمی آید.برای سهولت حرکت پیستون درسیلندروجلوگیری ازگیرکردن آن دراثرانبساط درسیلندر،لازم می باشد لقی مقداری میان پیستون وسیلندر پیشبینی شود.دراین فاصله کم،قشرنازکی ازروغن قرارمیگیرد وفاصله راپرمیکند.ضمن آنکه اصطکاک ایجادشده راتقلیل میدهد،ازسایشسریع آن دونیز می کاهدو موجب تبادل حرارت میگردد.مقدارلقی پیستون درحالت سردبودن موتور،زیادتراست،ولی باگرم شدن موتور پیستون سریعتر انبساط پیداکرده،لقی آن باسیلندر کمترمیشود.علت انبساط بیشترپیستون دوعامل است:یکی گرمای بیشتری که به پیستون تاثیرمیکندودیگری ضریب انبساط زیادترپیستون آلومینیمی نسبت به سیلندر چدنی.پیستونهای بیضی رخ که برای دوری ازچسبیدن پیستون به سیلندر(گریپاژ)ساخته میشودبا بعدها خاصی طرح میگرددبطوری که قطرپیستون که درمحور تکیه گاه گژن پین قرارداردبه ترازو 0/15 میلیمتر ازقطردیگرکوچکتراست وقطرپیستون درروی محور45 جايگاه ای نسبت به محور0/075 میلیمتر،کوچکترازبزرگترین قطرپیستون است. مسلماً ۱۶ سیلندر اهمیت آرایش و پیرایش W پهناور است؛ ولی دلیل اهمیت بعد ها قابل دقت پیشرانهی بوگاتی همین نیست. پیستون استوانه ای می باشد که حیاتی حرکت رفت و برگشتی خویش در سیلندر حجم آن را مرتبا اندک و زیاد کرده و چهار دوران موتور را به وجود می آورد. در قبلی تمام پیستونها اهمیت تاجی صاف طراحی میشدند ولی امروزه بسته به نوع موتور همین مرحله طراحی مختلفی دارد. یک پیستون ساده حساس فاصله 0.1 میلی متر (0.004 اینچ) بین خویش و دیواره لوله سیلندری است، همین به ترازو عرض موی انسان است. در این وضعیت که دیواره یا سطح جانبی رینگ به رخ شیبدار ساخته شده است، می بایست لبه تیز حلقه پیستون به سمت زیر باشد تا زمان بالا رفتن پیستون، این حلقه برروی لایه روغن موجود بر بر روی دیواره سیلندر لیز خورده و از جارو نمودن روغن های جداره سیلندر به سمت محیط احتراق دوری نماید و در هنگام زیر رفتن پیستون، حاشیه تیز رینگ که به سمت ذیل میباشد نظیر لبه یک شمشیر کار کرده و روغن های موجود برروی جداره سیلندر را تراشیده و به درون پیستون و نهایتاً کارتل ارسال می کند.این مدل رینگ ها بایستی به عنوان دومین رینگ کمپرسی مورد استفاده قرار گیرند . طول دوره آب بندی در ماشین های تازه تقریبا هزار کیلومتر می باشد و آن گاه از آن می توانید به به دور های بالاتر برسید. بخش اعظم رینگ های روغن سه تکه بوده و معمولا در آن ها دو بغل رینگی فولادی آب کروم شده به فعالیت رفته است. اندازه و چینش حلقه پیستون به طراحی موتور و مواد به فعالیت رفته در سیلندر بستگی دارد. به همین عامل است که در این وسیله از پیستون لاغر و شاتون بلندتری از موتور مسابقهای طراحی میکنند . همچنین درصورتیکه در به دور بالای موتور صدا افزایش پیدا کند احتمال خراب بودن همین قطعه مضاعف است. به جهت حل همین مشکل، دو منیفولد هر ۴ سیلندر به نیز متصل شدهاند و یک سوپاپ الکترونیکی قرار داده شده است. در هر قسمتی از شیرون که متریال تیتانیوم، منیزیم و آلومینیوم به کار گیری نشده باشد، بایستی انتظار فیبر کربن را داشت. در حالت عادی ۴ سیلندر حساس منیفولدهای جدا از هم به توربوشارژرها متصل هستند؛ باتوجه به این که توربوشارژرهای شیرون ۶۹ درصد بزرگتر از توربوشارژرهای ویرون هستند، به جهت بهکار افتادن هر ۴ عدد باید به دورموتور ۴۰۰۰ رسید. در اکنون حاضر شاهین اصلی پیشرانه ۱.۵ لیتری توربوشارژ در کارگاه مرکزی سایپا ساخت می شود و سیستم انتقال توان 5F18 برای این سدان ملی تعیین شده است. درصورتیکه از نوشتن همین مطلب لذت بردید و مطمئنا می توانید داده ها بیشتری در گزینه شرکت پیستون اتومبیل تبریز لطفا از صفحه ما بخواهید.

ایندکسر