پیستون در موتورهای درونسوز فقط عضوی هست که حرکت خطی رفت و برگشتی دارااست و به همین خاطر تندرست فعالیت آن اساسی متمایز نسبت به دیگر قطعات موتور خواهد داشت. اکثر خریداران خیال می کردند مالک یک خودرو شاسی بلند مدرن خواهند شد اما پس از فرا وصال موعد تحویل متوجه شدند به خاطر توان بالای تبلیغات و به کارگیری از واژه کراس ، فریب خورده اند ، خودرویی به دست خریداران رسید که هیچ شباهتی کلیدی شاسی بلند نداشت و اکثر مشابه استیشن واگن یا این که هاچ بک قدبلند بود. پیشرانه همین خودرو به عبارتی مثال 1.8 لیتری بود که در سرسیلندرش به جای یک میل سوپاپ از دو میل سوپاپ استعمال شده هست تا سوپاپهای همین ماشین را که دو برابر مدل قبلی یعنی 16 عدد بودند را به حرکت درآورد. همین ماشین هم مهم موتور XU7 1.8 ساخت میگردد که به دلیل نسبت تراکم فراتر نسبت به محصولی نظیر پارس سال (10.4 در در مقابل 9.3 ) 10 اسببخار هم قویتر بهترین پیستون برای tu5 است. همین پیشرانه تنفس طبیعی مهم 8 سوپاپ و حجم 1.8 لیتر میتوانست 97 اسببخار نیرو در دور موتور 6000 ساخت کند. قدرتش هم در دور 6000 به 83 اسببخار میرسد که برای خودروی دارای وزن 1165 کیلوگرم فراوان مناسب نیست. در سال های اول عرضه پارس عدهای به اشتباه فکر میکردند همین ماشین از 405 قویتر است که خیال صحت نبود زیرا405 و پرشیا (نام ماشین در آن سالها) از نظر فنی دقیقاً مشابه نیز بودند. در سالهایی که ایرانخودرو اهمیت هوشمندی پرشیا را به بازار معرفی کرد، در بین محصولات خودروسازان داخلی تقریباً هیچ رقیبی در کلاس پرشیا وجود نداشت و این خودرو از همان شروع عرضه هم از فروش لطف برخوردار بود. ECU آیتم به کار گیری در همین اتومبیل جور SL96 SAGEM بود. پرشیای دیروز و پارس امروز دارای به کار گیری از پلتفرم پژو 405 طراحی شدند که در آن سالها هنوز اینقدر سابق نشده بود و برای بازار انحصاری ایران مطلوب بود. درون سینه این مدل موتور TU5 1.6 پژو206 و گیربکس اتوماتیک تیپ چهار که تیپترونیک نبود جای گرفت. البته از حیث تنفسی این موتور در مرتبهای پایینتر از موتور TU5 و XU7 16 سوپاپ قرار می‌گیرد چون به جهت تنفس مجهز به 8 سوپاپ می باشد و این یعنی راندمانش پایینتر از آنهاست. همین پیشرانه نسخه بهروزشده و ارتقایافتهای از پیشرانه مشهور TU5 هست و ولی پیشرانه تارا نسبت بهقوای محرکه پژو 206 و 207 و رانا دوچندان متفاوت است. این خودرو در سال 82 به ساخت رسید و دوچندان نیز مورد دقت ارگانهای دولتی قرار گرفت. در واقع در طراحی تارا از لهجه نو طراحی ایرانخودرو که نشانههای آن در دنا بسیار مشهود است، به کارگیری شده است. می قدرت گفت که میل لنگ از اجزای مهم و قلب موتور اتومبیل می باشد و برای تهیه عملکرد همین قطعه، لنگ هایی منحصر و وزنه نظیر روی آن وجود دارد. کارخانه مصرف سوخت این اتومبیل را به شکل ترکیبی 7.2 لیتر در 100 کیلومتر اعلام کرده می باشد که حیاتی توجه به شتاب پایین و وزن اتومبیل به لحاظ نمیرسد در موقعیت واقعی قابل دستیابی باشد چون پارس اتوماتیک بیش از 250 کیلوگرم از 206 که صاحب و مالک مهم موتور و گیربکس است سنگینتر است. موتور پارس سال به استدلال تغییراتی ناچیز نسبت چگالی کمتری نسبت به دسته ELX دارد و اسبهای بخارش هم 10 اسب کمتر است.در ضمن موتورش هم به جای 16 سوپاپ 8 سوپاپ دارد.استاندارد آلایندگی در مدل 28213 یورو 2 است که به عامل قوانین و استانداردهای جدید محفظه زیست می بایست تغییر و تحول کند.اما جور 28221 همین استاندارد تا یورو 4 افزایش یافته است.شتاب 11 ثانیه ایی این مدل اهمیت گیربکس 5 سرعته دستی آن را به سریعترین پارس بازار تبدیل کرده است.البته همین مدل برای مثال از دسته دوگانه سوز 88 کیلوگرم سبکتر میباشد که در شتابگیری آن نقش بسزایی دارد.اما صندوق عقب 470 لیتری آن که ولی از نیاکانش یعنی 405 به ارث رسیده میباشد یک نعمت تبارک به شمار میرود.تریم داخلی آن به صورت استاندارد به رنگ بژ میباشد و آینههای جانبی مجهز به راهنما هستند.قفل مرکزی حساس ریموت رادیویی از دیگر محاسن همین خودرو است. کد 28704 (کد فنی) می تواند استاندارد یورو 3 را پاس نماید ولی در جور 28705 به عامل تغییراتی که در کاتالیزور و سنسورها ایجاد شده می باشد دستیابی به استاندارد آلایندگی یورو 4 ممکن شده است. به جهت مثال در تقویت و تیونینگ موتور به وسیله ی توربوشارژر قطعات تحت آیتم نیاز است: توربوشارژر ( Turbocharger ) ویست گیت ( WasteGate ) سوپاپ تخلیه کمپرس – بلوآفت ( BlowOff – BOV ) سیستم اگزوز وهدرز حلقه و پیستون فورج و افترمارکت و بخش اعظمی قطعات دیگر نظیر ای سی یو های قابل برنامه ریزی از پاراگراف ای سی یو فورس ( ECU Force ) که مفصل در این عصر باز‌نگری میشوند. سردنده و ورقه کیلومتر RC، رو پدالی های اسپرت، کمربندهای قرمز، آینه وسط الکتروکرومیک و قطعات تزیینی به رنگ مشکی پیانویی از دیگر تغییرات ایجادشده در کابین هستند. در استیج یک ماشین را حیاتی هزینهی کمتری تقویت و کارایی می‌کنیم عمده از قطعات فابریک سوله استعمال نماییم تا قطعات افترمارکت.

ایندکسر